Det här med punktlighet....

Det är ju väldigt svenskt att vara punktlig. Eller iallafall att tycka att det är viktigt att var punktlig :) Det här med -ish existerar inte riktigt på samma sätt i Sverige som i många andra länder, tex här.

Jag kommer ihåg i början, jag och Sandra, som också är svensk, satt och var helt förundrade och kanske tom lite smått förskräckta över att alla andra i våran klass alltid kom till lektionerna för sent. Själva satt vi där som små ljushuvuden och väntade i åtminstone 10 minuter innan lektionen började.
Dom andra trillade in 5, 10, 20 minuter sent. Många tom en timme sent. Och ingen bad om ursäkt! Mycket märkligt betéende tyckte vi.
Men allteftersom tiden gått så har man anpassat sig, man vet att läraren ändå inte sätter igång lektionen förrän åtminstone 20 minuter in i den, så varför stressa? Näe... lektionen började ju för bara fem minuter sen, jag har tid att gå och köpa en kaffe...

Knasigt, men så är det!

Gick och tänkte på det här i morse på väg till skolan och så började jag fundera på om jag kommer ha svårt att anpassa mig "tillbaka" när jag kommer hem till Sverige, och liksom bli sådär svenskt punktlig igen. Fast sen kom jag på att det har jag ju ändå aldrig varit, så varför skulle jag börja med det nu liksom, haha :) Kanske ännu ett tecken på att jag är född i fel land...?

Det roliga är att på lektionen sen så pratade vi om olika seder och sånt man ska tänka på när man gör business med andra länder. Gick in och läste på Australian Governments hemsida där det finns en massa tips och råd om sånt. Tex i Saudi Arabien ska man ALDRIG prata om nån annans fru, du får alltså inte fråga "hur mår din fru?" eller "hur är det med familjen?", något som ju kan vara en artighets grej i Sverige. Och om Sverige stod det att punktlighet är mycket viktigt! Det stod också att det är kutym att ha med sig en blomma eller en liten present när man är hembjuden till någon. Det är alltså tydligen inte så vanligt här. Så nu förstår jag varför Jarrod verkade tycka att jag var lite konstig när jag frågade om vi skulle ta med en blomma eller nåt när vi skulle hälsa på hans mamma, haha :)



Det här är Cowie :)
Jarrod vann den åt mig sist vi var i spelhallen. Cool va!


Kommentarer
Postat av: Tess

Ja, vi svenskar är verkligen både punktliga och "artiga" om man jämnför med många andra. jag glömmer aldrig nu när jag bodde i England och skulle hem till en vagt bekant kvinna för en fika. Jag kände henne egentligen men hade träffat henne på bussen och hon bjöd hem mig och jag kunde inte med att säga "nej, tack". Så på Lördagen gick jag hem till henne för att fika. Med mig hade jag ett fång blommor (som man bör) och när hon öppnade dörren såg hon superförvirrad ut. Det kändes nästan som att hon trodde att jag missuppfattat inbjudan och tagit det för en dejt! Hahahaaaa!!!

Jag fick ju givetvis rädda mig själv genom att berätta att så gör vi i Sverige liksom. Usch! Haha!



Och att passa tid är jätteviktigt. jag läste någonstans att om man är sen så snor man ju från den andra personens tid. Vilket ju är fult!? :)



Puss



ps. Kossan är supersöt. Passar dig... jag glömmer aldrig när du var utklädd till ko på Halloween. Och en döskalle på det är ju pricken över i:et! ;)

2011-01-31 @ 07:34:07
URL: http://tessconfidential.blogspot.com
Postat av: Panki

En Fia-Ko, söööööt!

Ja det är ju verkligen olika överallt, bra att man har lite koll när man är någon annastans, kan ju bli halvknasigt annars om man har otur.

2011-01-31 @ 13:41:20
URL: http://pancake.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0