Min Skola

Jag har fatt forfragan om att beratta lite mer om skolan jag gar pa och for att slippa skriva om det i flera mail tankte jag att jag gor ett blogginlagg om det :)
Jag pluggar alltsa Bachelor of business in Hotel Management pa The Hotel School Sydney, som ar typ en fristaende del av Southern Cross University.
 
 
Bilderna i det har inlagget har jag lanat fran The Hotel School Sydney's egna hemsida.
 
Jag ar just nu inne pa vecka 8 pa min forsta termin, vilket innebar att jag redan gjort tva tredjedelar! Den har terminen har vi fyra amnen:
 
*Communication in Organisation - Vi har mest pratat om olika satt att kommunicera och sa har vi ovat pa saker som att sta infor klassen och prata. Dessutom har det handlat mycket om hur man skriver en essay pa korrekt satt. Sjalva amnet ar val sadar... Men vi har en jattebra larare, Julie, som gor det intressant och kul att vara pa lektionerna.
 
*Professional Development for the Workplace - Handlar pa det stora hela om att lara sig soka jobb. Hur man upptrader proffessionellt, hur man skriver ett CV osv. Skittrist, men valdigt bra! Tror att jag kommer att ha mycket nytta av allt jag lart mig i det har amnet. Lararen, Liz, ar helt ok. Men i borjan gillade jag henne inte alls, blev bara nervos och stressad av henne. Men nu har jag forstatt att det ar for att hon sjalv ar nervos och stressad, hon ar ganska ung och nog inte en sa van larare. Men som sagt, nu har jag lart mig hur hon fungerar, sa nu kan jag slappna av mer nar jag ar i hennes klass.
 
*Rooms Division Operations - Det handlar om dom olika avdelingarna inom en hotellorganisation. Ratt intressant faktiskt, for det ar mycket man inte tanker pa. Det ar mycket som ska klaffa mellan olika avdelningar for att det ska funka. Ju storre hotell, desto mer som maste klaffa. Samma larare som i PDW.
 
*Food and Beverage Operations - Sjalvklart favvo amnet! :) Det har mest handlat om olika restauranger och olika trender inom F&B. Vi har fatt lara oss att "Varldens Basta Restaurang" (framrostad under dom senaste aren) finns i Kopenhamn (sa pappa, nu vet du vart du ska fa bjuda mig pa middag nasta gang jag kommer och halsar pa), vi har pratat om viner (och ska ha vinprovning nu pa torsdag), vi har pratat om olika typer av restauranger (och hur dyrt det ar att driva restaurang!) och sa har vi lart oss att medan man delar ut Michelin Stars i Europa sa ger man ut Hats i Australien. Lararen heter Jo, kommer fran England (men blev citizen for tva veckor sen, yay Jo!) och pratar valdigt artikulerat och korrekt (tex sa uttalar hon h:et i ord som "what").
 
 
Det har klassrummet heter Presidents Room och ar det minsta rummet pa skolan. Det ar det rummet min klass alltid haller till i, for vi ar sa himla fa. Om alla dyker upp, vilket dom aldrig gor, sa ar vi nog inte fler an 15 stycken. Hade jag borjat i februari ist, vilket jag forst funderade pa, sa hade klassen varit mycket storre! Jag ar glad att jag vantade.
 
 
Det har rummet ar nagot storre...
 
Vet inte riktigt vad mer jag kan saga om skolan... Mer an att jag trivs skitbra! Man kanner sig val omhandertagen och man marker att dom verkligen bryr sig om och vill att man ska lyckas. Inte som pa Martin College dar det mer kandes som att dom gav folk bra betyg for att det skulle se bra ut utat och ge skolan bra rykte, men att dom sket fullstandigt i ifall eleverna larde sig nat eller inte.
 
Vid sidan av lektionerna sa anordnas andra "utbildningar". Tex sa har vi fatt erbjudandet om en vinkurs som jag jattegarna skulle vilja vara med pa. Tyvarr kostar den $200, pengar som jag inte riktigt har just nu. Men det anordnas annat, som ar gratis. For nagra veckor sen var jag pa en endagskurs pa Four Points by Sheraton (som ar Sydneys storsta hotell, men efter utbyggnaden som dom jobbar pa nu kommer dom att vara Oceaniens (nagon sa tom varldens, men det maste jag kolla upp innan jag vagar sprida vidare) storsta hotell). Kursen gick ut pa att vi skulle lara oss grunderna i verksamheten i restaurangen. Vi fick lara oss duka bord och bara tallrikar (kan ju sant redan, men kul anda) och sa gick vi igenom hela proceduren fran det att en ny gast anlander tills att den lamnar restaurangen. For det fick jag ett fint certifikat att lagga till dom andra :)
 
 
Hotellet har just nu 630 rum och ligger i Darling Harbour.
 
Sen fick vi ett erbjudande om att fa "work experience" pa samma restaurang hos Four Points by Sheraton. Det gar ut pa att man ska jobba en dag i veckan i sex veckor, obetalt. Oj oj oj vad jag har funderat pa det... Men till slut tackade jag ja, och nu ar jag glad for det! Visst, jag ska jobba varje lordag i sex veckor och helt utan lon, men jag far erfarenhet fran en fin restaurang i ett varldkant hotell. Jag far mojlighet att ova pa bade sjalva arbetet i sig och aven pa spraket. Dessutom kan den har mojligheten ge mig bra kontakter for framtiden.
 
 
Restaurangen heter Corn Exchange och har bade A la carte och en Sea food buffe.
 
Igar var jag pa orientation meeting pa hotellet och jag blev jattepeppad! Efter att dom har sex veckorna har gatt har jag mojlighet att soka praktikplats dar. Fran januari och sex manader framat ar det meningen att vi ska ut pa praktik. Ser sa himla mycket fram emot att borja jobba och tjana pengar! Far jag praktikplats dar sa kan jag formodligen borja jobba extra redan i slutet av september. Alltsa det vore ju sa himla bra, for da borjar desstutom sommarlovet som varar hela aret ut!
 
Sa nu ar det bara att halla tummarna for att det har blir min nya arbetsplats:
 
 
Ser ratt nice ut, eller hur?! :D
 
 

Kommentarer
Postat av: Panki

Va roligt att få se hur du har det!!!
Puss

2012-08-26 @ 14:49:12
URL: http://pancake.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0